دوشنبه، تیر ۰۵، ۱۳۸۵

افلاطون و پوپر

در جهان شناسی افلاطون دنیایی وجود دارد که در آن زیبایی و ادراک و حقایق بصورت کامل می باشد و محدودیت های مکانی و زمانی ای موجود نیست.  چنین دنیایی را جهان مُثُل می نامد. بر طبق آن جهان ، جهان مادی نیز سایه ای از جهان مُثُل می باشد و یا کلاً نسبت به آن جهان لاوجود است.
او مردم را به سه دسته اولیاء ، جنگجویان ، پیشه وران تقسیم می کند و حاکمیت را ازآن ، آن فرد فرزانه ای می داند که بیشتر از دیگران به جهان مُثُل درک دارد. بنابراین نه رای اکثریت ( دموکراسی ) را بلکه فرد اصلح تر را شایسته حکومت بر دیگران می داند. اغلاطون این نظریه ها را در کتاب جمهور آورده است.
پوپر در کتابopen society and its enemies  به شدت بر افلاطون ایراد گرفته و دموکراسی را تعیین کننده دولت می داند. وی به جای مسئله " چه کسی برای حکومت بهتر است " ، این مسئله  را بیان می کند که " چگونه رفتار شود که اصلح تر، حاکم شود "  .
این را گفتم تا مقاله ای خواندنی در زمینه open source به زودی  بیاورم .

1 Comments:

Anonymous ناشناس said...

jomleye akharo ke khundam taajob kardam. in jomle ha makhsuse bazar garmie va kesaee ke in noe harf zadan ro bekar mibaran serfan jahate ahamiat be khod va tafakorate gozari (ke hata mogheye shashidan ham momkene be zehne adam berese) hast.
hamchonin maghale dar ovordani nis, fekri bayad poshtesh bashe.
va garna na to dar hadi hasti ke darbare opensource matlab benevisi, va na open source dar hadie ke to darbarash matlab benevisi.

دوشنبه تیر ۱۲, ۱۱:۵۸:۰۰ بعدازظهر  

ارسال یک نظر

<< Home